Om Odds Ballklubb

Odds Ballklubb ble grunnlagt som en undergruppe av Idrettsforeningen Odd. Klubben er Norges eldste eksisterende fotballklubb, og var dominerende i landet i flere tiår etter at den ble stiftet 31. mars 1894.

Annonse:

I løpet av de siste årene har Odd markert seg som landets ledende klubb innen klima og miljø. En rekke tiltak er gjennomført; kildesortering på arenaen, granulatfangere, sykkel- og kollektivkampanjer, tidlig ute med elbiler og hurtiglader.

Det hittil største klimatiltaket er Skagerak Energilab, der klubben har vært viktig for ideutvikling og gjennomføring. Den langsiktige ideen er å gjøre Skagerak Arena til Europas grønneste fotballstadion.

Mer om klubben:
”Foreningens navn er Idrætsforeningen Odd. Dens formaal er at utbrede kjendskap til og dyktighet i al idræt. Foreningens mærke er en sølvpil med Odd indgravet paa fjæren.”

I alle år har klubben spilt i drakter som har hatt hvit overdel, sorte shorts og hvite strømper.

Odd var med på å starte Norges første ligaserie. Denne ble kalt prøveserien og pågikk i perioden 1914-1916, og hele seks lag deltok. Odd vant faktisk denne prøveserien. Etter dette gikk det 10 år før fotballtinget vedtok nytt seriespill, og også nå var Odd med.

Klubben fortsatte å være i toppen også etter krigen, og befant seg i den øverste divisjonen på hele femtitallet. Her var de allerede omtalte seriefinalekampene mot Fredrikstad i ”51 og ”57 høydepunktene, men disse ble som kjent tapt.

Da toppdivisjonen ble samlet til en avdeling i 1963, klarte ikke Odd å kvalifisere seg. Klubben var tilbake i toppen i 1965, men rykket ned igjen allerede i 1967. Etter dette skulle det ta hele 32 år før klubben igjen skulle være i landet øverste divisjon.

Gjennom hele 70-tallet befant laget seg i 2.divisjon, mens 80-tallet var en berg og dalbane mellom 2 og 3.divisjon, der semifinalen mot Viking i cupen i 1984 var tiårets høydepunkt.

Høsten 1998 var det endelig klart at Odds Ballklubb, nå kalt Odd Grenland, endelig var tilbake i toppen av norsk fotball.

Odd Grenland ble til Odds Ballklubb i 2013. Laget tok seg til cupfinale i 2014 (2-0 tap mot Molde), og sikret en historisk medalje med en 3.plass i serien. Året etter ble det en sterk 4.plass og play-off til Europa Leauge.

Kampene mot Borussia Dortmund er noe hele fotball-Norge og Telemarkspublikumet aldri vil glemme. 12436 tilskuere fikk se et fyrverkeri av en kamp i Skien, hvor Odd ledet 3-0 etter 22 minutter. Dessverre holdt det ikke helt inn og det endte med et 3-4 tap. Sjeldent har man gått med så høyt hevet hode etter et tap!

Annonse fra Eliteserien: