Den første Odd-pila

Idrætsforeningen Odd ble, som en av landets første idrettsforeninger, etablert søndag 29. mars 1885. I dag er Idrætsforeningen Odd landets eldste idrettsforening med en sammenhengende historie fra stiftelsen i 1885. Det var turn som var foreningens hovedfokus i mange år og fortsatt er turn en viktig aktivitet innen Idrætsforeningen Odd.

Annonse:

Stiftelsesmøtet i Idrætsforeningen Odd fant sted hjemme hos den seinere så berømte polfarer og idrettsmann Hjalmar Johansen. Åstedet for denne viktige hendelsen var faktisk det gamle rådhuset. Hjalmars far var vaktmester i rådhuset og gateadressen var Raadhuset. Dette skjedde året før den enorme bybrannen i 1886 som raserte hele det gamle sentrum.

Hjalmar Johansen var en av fem herrer i Skien by som hadde invitert til stiftelsesmøtet. De andre fire innbyderne var Ragnvald Blakstad, Frode Liungh, Olaf Kragnæs og Carl Pedersen. Disse fem fremmet forslaget om stiftelsen og utover disse deltok følgende seks inviterte herrer på stiftelsesmøtet: A. Abrahamsen, Andr. Bruun, E. Christensen, R. Christensen, Jacob Jacobsen og Jonas Jacobsen. Vedtakene var enstemmige – Odd ble etablert som en av landets første idrettsforeninger.

Møtet denne søndagen 29. mars 1885 vedtok de første lover for Odd. Odd ble stiftet i en spennende og for Norge turbulent periode. Norge var fortsatt under svensk overherredømme og sterke nasjonale strømninger skapte et stort engasjement og Norges norrøne arv og tidlige historie fikk et kraftig oppsving.

Året før var det gjennom sterke dragkamper i Stortinget etablert et parlamentarisk styre hvor den svenske kongen fikk redusert makt og de folkevalgte i Stortinget fikk avgjørende innflytelse i en rekke spørsmål. Norge og norske nasjonale strømninger var i fokus.

Det var industrimannen Ragnvald Blakstad som fremmet forslaget om at den nye foreningen skulle hete Odd. Blakstad hadde hentet sin inspirasjon fra den svenske forfatteren Viktor Rydbergs bok «Seierssverdet» og datidas kraftige inspirasjon omkring Norges norrøne fortid. Rydbergs bok forteller blant annet om den norrøne sagnhelten Odd.

Odd eller egentlig Orvar-Odd var en fantastisk og suksessrik sagnhelt som hadde tre magiske piler. Pilene hadde den egenskapen at de alltid traff blink og deretter vendte tilbake til eieren – til Odd.

I stiftelsesprotokollens første side er den første Odd-pila inntegnet. Vi vet i ettertid ikke hvem som tegnet denne første Odd-pila men dette er starten på en eventyrlig reise med stadig nye piler med ulik utforming.

Annonse fra Eliteserien:
Publisert: 12.12.2016, oppdatert: 19.10.2020