Peter Hol

Peter Hol er kanskje den mest komplette idrettsmannen som noen gang har representert Odd med pila på brøstet! Tross sine 1,58 på strømpelesten, et snev av engelsk syke og ikke akkurat utstyrt med kjempekrefter fra naturens side, er det vanskelig å finne noen som kan matche Hols meritter i norsk idrettshistorie.

Annonse:

Gull, gull, gull

Peter Hol ble født Oslo 1883, men flyttet med familien til Skien allerede som sjuåring i 1890. I Skien ble han i ca.15 år, og i Odd utviklet han seg til en av de aller største Odderne gjennom tidende.

Odds cupmestere i 1904

Som fotballspiller er Peter Hol sannsynligvis den minste midtspissen, eller «centerforwarden» som det het den gang, vi har hatt i Odd. Hele tre ganger ble Peter Hol norgesmester for Odds Ballklubb. Han var en viktig brikke i den såkalte gullalderen (1903-06) der han var sterkt delaktig i seierne i 1903, 1904 og 1905. At han ikke fikk med seg NM-gull i 1906 skyldes nok kun at han da var litt opptatt med å vinne OL-gull i turning.

Peter Hol i turndrakt

Norges første OL-gull

Og det var turningen som var Peter Hols spesialgren. I 1906 var han som nevnt med i den norske turntroppen i OL i Aten*(ekstralekene), der han selvfølgelig kom hjem med gull! Dette var Norges første gullmedalje i et OL noensinne. Året etter blir han Norgesmester i enkeltmannsturn - en tittel han forsvarer i hele 12 år! Slett ikke verst altså! I 1908 var det igjen OL, denne gang i London. Peter tok med seg sølvmedalje denne gang. I 1912 ble det bronse i Stockholm-OL. Ikke nok med det; i 1920 ble han igjen tatt ut til OL. At han ikke vant her skyldes etter sigende kun skandaløse dommere!

Ski og skøyter

Men det var altså mye mer enn bare turning og fotball Peter Hol beherska bedre enn de fleste. Den lille mannen på 1,58 nøyde seg ikke med å være best i kun to idretter. På skøyter vant han kretsmesterskap i samtlige distanser: 500, 1500, 5000 og 10 000m. Av skiforbundet ble han sendt til store stevner i Sverige, i Saltsjøbaden og Gøteborg, og her ble det 1. og 2. premie i kombinert. Vi kan også nevne at han ble «All American Champion» i skihopping i USA.

Nå er det nok vel? Å nei da. I friidrett var også denne mannen noe for selv. Tross sine før nevnte 1,58 hoppet han lekende lett over 1,70. I tillegg greide han 3,10 i stav, noe som den gang var tett oppunder norsk rekord!

Peter Hol var også en svært ivrig friluftsmann og tobakk og alkohol var bannlyst hjemme hos ham. Senere flyttet han til Canada, og han fortsatte sin fantastiske idrettskarriere «over there», men representerte likevel alltid Norge. Og som vi jo alle er fullstendig klar over: En gang Odder – Alltid Odder!

Peter Hol med medaljer

Kilder:

• Henriksen, Bredo: "Idrætsforeningen Odd 90 år 1885-1975", artikkel om Peter Hol. 1975
  • Blikstad, Eivind: "Den forgylte årgangen", artikkel om Odds NM-lag 1904 i Varden.  2016
  • Wikipedia
  • Bildet med medaljene er hentet fra "Idrætsforeningen Odd 90 år 1885-1975". Øvrige bilder er hentet fra "Idrætsforeningen Odd 1885-1910 Festskrift 1910".
Annonse fra Eliteserien:
Publisert: 03.12.2016, oppdatert: 08.12.2016